Psychotherapie voor wie en wanneer
Elke mens, ook een kind of een jongere, wordt vroeg of laat wel eens met emotionele of psychische moeilijkheden geconfronteerd. Vaak kunnen ze zelf, of samen met hun ouders, goede ideeën bedenken over wat hen kan helpen. En meestal werken die ook. Naast hun ouders, kunnen ook de juf of meester, de huisarts of familieleden soms al veel helpen.
Maar soms is die hulp niet voldoende: het probleem raakt niet opgelost of wordt juist al maar groter.
Op dat moment kan je terecht bij een kinder- en jongerenpsycholoog.
Er wordt hier geluisterd naar wat er moeilijk gaat. Er wordt samen gezocht naar hoe je uit de knoop kan geraken. Er bestaan echter geen pasklare oplossingen voor een bepaald probleem. Elk probleem, elk kind, elke jongere of jongvolwassene, elk gezin is uniek. Bijgevolg zijn de wegen tot verbetering ook voor iedereen verschillend en uniek. Het is een weg die we samen zoeken. Een knoop die we samen ontwarren.
Voor kinderen en jongeren kan naast praten, ook tekenen en spelen helpen om gevoelens en gedachten beter te begrijpen. Deze communicatiemogelijkheden zijn voor hen even belangrijke manieren om zich te uiten als de gesproken taal.
Soms gaat het vrij snel terug de goede kant uit. Soms is er meer tijd nodig.
De bedoeling is dat het kind, de jongere of jongvolwassene, of zijn ouder terug zelf weer verder kan zonder hulp.
Maar soms is die hulp niet voldoende: het probleem raakt niet opgelost of wordt juist al maar groter.
Op dat moment kan je terecht bij een kinder- en jongerenpsycholoog.
Er wordt hier geluisterd naar wat er moeilijk gaat. Er wordt samen gezocht naar hoe je uit de knoop kan geraken. Er bestaan echter geen pasklare oplossingen voor een bepaald probleem. Elk probleem, elk kind, elke jongere of jongvolwassene, elk gezin is uniek. Bijgevolg zijn de wegen tot verbetering ook voor iedereen verschillend en uniek. Het is een weg die we samen zoeken. Een knoop die we samen ontwarren.
Voor kinderen en jongeren kan naast praten, ook tekenen en spelen helpen om gevoelens en gedachten beter te begrijpen. Deze communicatiemogelijkheden zijn voor hen even belangrijke manieren om zich te uiten als de gesproken taal.
Soms gaat het vrij snel terug de goede kant uit. Soms is er meer tijd nodig.
De bedoeling is dat het kind, de jongere of jongvolwassene, of zijn ouder terug zelf weer verder kan zonder hulp.